اعتیاد به تلفن همراه و عواقب ناگوار آن

[ad_1]

ایسنا/ چهارمحال و بختیاری یک روانشناس خانواده در چهارمحال و بختیاری گفت: استفاده بیش از حد از تلفن همراه و فضای مجازی می تواند مشکلات روحی و روانی در افراد ایجاد کند، از جمله اینکه وابستگی شدید به تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی وجود دارد. مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و اعتیاد باعث ایجاد این فضا برای او می شود.

احمدرضا عرب در گفت وگو با ایسنا، درباره وابستگی شدید مردم به تلفن همراه و پیامدهای آن اعتیاد، گفت: بیش از هر چیز دیگری باید بدانیم که فضای مجازی ارتباطی با فضای واقعی است، زیرا افکار، احساسات و اعمال انسان. تحت تأثیر آن فضا هستند.» و تأثیرات آن در فضای واقعی و زندگی واقعی قابل مشاهده است، در واقع افراد زمان زیادی را در فضای مجازی می گذرانند و زندگی و زمان خود را در آن فضا می گذرانند.

این روانشناس خانواده افزود: در زمان شیوع بیماری عروق کرونر قلب دانش آموزان و والدین مجبور به استفاده از تلفن همراه برای آموزش از راه دور شدند که این امر باعث شد مردم زمان زیادی را صرف استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی کنند که با توجه به وجود این مشکل همچنان پابرجاست. آموزش مجازی در برخی مدارس و دانشگاه ها

وی ادامه داد: فضای مجازی و استفاده از تلفن همراه دارای ویژگی های بسیار مفیدی است که می توان از آن برای آموزش و یادگیری، ارتباط، درآمدزایی، اشتغال، اطلاع رسانی و … استفاده کرد و از این رو امروزه گوشی های هوشمند یکی از ابزارهای اساسی برای افراد هستند. در سراسر جهان است و به راحتی قابل حذف نیست.

عرب گفت: در کنار مزایا و ویژگی های فراوان گوشی های هوشمند، قطعاً معایب و معایبی نیز وجود دارد که همه مردم باید از آن آگاه باشند، همچنین باید توجه داشت که تلفن همراه و فضای مجازی می تواند بعد اجتماعی داشته باشد، خانواده، روانی، عاطفی و غیره آسیب جدی به اعضای جامعه وارد کند.

این روانشناس خانواده افزود: آسیب های خانوادگی و اجتماعی ناشی از تلفن همراه و فضای مجازی می تواند باعث کاهش روابط خانوادگی و انزوای اجتماعی، افزایش ازدواج های اینترنتی، وابستگی به خرید اینترنتی، کاهش همدلی و پیوندهای خانوادگی و همچنین کاهش انسجام خانواده، افزایش فردگرایی و کاهش آن شود. روابط وی افزود: از نظر اجتماعی تغییر روش های ازدواج، روابط خارج از ازدواج و خیانت همسران و روابط غیراخلاقی و همچنین آسیب های فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و تضاد فرهنگ و ارزش های سنتی و مدرن از آسیب های بیشتر به تلفن همراه و فضای مجازی است که می تواند بیان.

وی افزود: استفاده بیش از حد از تلفن همراه و فضای مجازی می تواند مشکلات روحی و روانی افراد را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال زمانی که وابستگی شدید به استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی وجود دارد، مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و وابستگی در این فضا منجر به آن می شود.

وی افزود: زمانی که فردی به استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی معتاد می شود، علائمی مانند غم و اندوه، افسردگی و نوسانات خلقی، زمانی که اینترنت قطع می شود و زمانی که اینترنت وصل می شود، تغییرات خلقی ناگهانی را تجربه می کند. عرب گفت. نشان دهنده خستگی، استرس اخلاقی، سردردهای عصبی، پرخاشگری، چک کردن مداوم تلفن همراه، عدم توجه به مرور زمان در استفاده از تلفن همراه، اختصاص زمان کوتاه به غذا و ایجاد مشکلات وزنی است. فردی که استفاده از فضا را ترجیح می دهد حضور مجازی در جمع دوستان و خانواده، خروج محدود از خانه و پرکردن وقت تنها با تلفن همراه، از دست دادن عملکرد آموزشی و حرفه ای و… .

این روانشناس خانواده تصریح کرد: کم تحرکی، چاقی، اختلال در رشد جسمانی، تنبلی ذهن، تغییر زمان خواب و تغذیه، آسیب به گردن و ستون فقرات، مشکلات مچ دست و انگشتان دست و …. از جمله آسیب‌های جسمی است که در اثر استفاده طولانی مدت و وابستگی به تلفن همراه و فضای مجازی در انسان ایجاد می‌شود.

وی افزود: افزایش آگاهی خانواده ها، کودکان و همه افراد جامعه در مورد نحوه استفاده صحیح از گوشی های هوشمند و فضای مجازی می تواند آسیب هایی را که اعتیاد می تواند وارد کند کاهش دهد و همچنین نظارت خانواده بر نحوه استفاده کودکان از آن بسیار مهم است. اما در این صورت والدین باید با استفاده صحیح از فضای مجازی و تلفن همراه الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند.

عرب ادامه داد: تصویب قانون استفاده از تلفن همراه در خانواده ها به صورت شفاف، بدون ابهام و الزام آور برای اجرای این قوانین نیز می تواند به جلوگیری از وابستگی در استفاده از ابزار و همچنین اولویت بندی وظایف از نظر اهمیت کمک کند. و تغییر رفتار، کاهش تدریجی فضای مجازی و جایگزینی استفاده از تلفن همراه با فعالیت های مثبت و مفید می تواند در کاهش آسیب های ناشی از استفاده زیاد از تلفن همراه موثر باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *