زلزله و شکست پوسته عامل اصلی سونامی در سواحل ایران/اثرات آتشفشان بر بروز زلزله‌های دریایی

[ad_1]

محققان اداره ملی اقیانوسی و جوی سونامی را منشأ علل مختلفی مانند فوران‌های آتشفشانی و آتشفشان‌ها می‌دانند، اما تصور می‌شود سونامی در سواحل ایران باعث زمین‌لرزه و شکستگی پوسته می‌شود.

دکتر. عبدالمجید نادری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت وگو با ایسنا وی با بیان اینکه سونامی علل مختلفی دارد، گفت: بیشتر سونامی های ناشی از زلزله را می شناسیم، اما سونامی می تواند ناشی از عوامل دیگری مانند رانش زمین در زیر دریا یا آتشفشان ها و آتشفشان ها باشد.

وی در خصوص فوران عظیم آتشفشانی در زیر آب های اقیانوس آرام جنوبی و گزارش سونامی برای چندین کشور از جمله تونگا، فیجی و نیوزلند گفت: سونامی که در این منطقه رخ داد به دلیل فوران آتشفشانی و فعالیت های آتشفشانی رخ داد. زیر دریا یکی از عوامل سونامی هستند.

زلزله و شکست پوسته عوامل اصلی سونامی در سواحل ایران / تاثیر آتشفشان بر زمین لرزه های دریایی

نادری نمونه های تاریخی از بلایای طبیعی در سراسر جهان را بیان کرد، مانند فوران آتشفشان کراکاتوآ در اندونزی که در اوایل قرن نوزدهم سونامی ایجاد کرد.

وی به وضعیت پوسته زمین اشاره کرد و ادامه داد: پوسته زمین یکپارچه نیست و از قسمت های مختلفی به نام صفحات تکتونیکی تشکیل شده است. این برگها دارای حرکات نسبی متفاوتی هستند که برای آنها سه حرکت در نظر گرفته شده است. آنها یا از آنچه در اقیانوس اطلس و دریای سرخ اتفاق می افتد دور می شوند یا این بادبان ها نزدیک می شوند و با هم برخورد می کنند یا سر می خورد.

نادری با تاکید بر اینکه در مرزهایی که این صفحات نزدیک به یکدیگر هستند زلزله و آتشفشان های بزرگی رخ می دهد، گفت: اکنون به ایران نزدیک شده و حرکت این صفحه به سمت ایران باعث بالا آمدن ارتفاعات مکران و وقوع زلزله در آن شده است.

یکی از اعضای هیئت علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه سونامی ناشی از آتشفشان در اقیانوس آرام به دلیل دوری از ایران تاثیری بر سواحل ایران نداشته است، افزود: این آتشفشان هیچ تاثیری بر سونامی ایران ندارد، اما به دلیل این که موج در محیط سیال به عنوان اندونزی است. سونامی در سال 2004 سواحل آفریقا، عمان و حتی سواحل ایران در چابهار را درنوردید.

عوامل موثر بر سونامی

وی به علل وقوع سونامی در ایران اشاره کرد و گفت: مهمترین عامل سونامی در سواحل ایران زمین لرزه و شکستگی پوسته است. جابجایی عمودی پوست باعث می شود این برگ ها در زیر لایه پوست حرکت کنند که در نهایت باعث ایجاد سونامی می شود که امواج آن به ساحل می رسد.

وی از پیشینه تاریخی سونامی در دریای عمان گفت و ادامه داد: در سال 1945 زلزله بزرگی در سواحل پاکستان رخ داد که مصادف با سال 1324 هجری شمسی بود که منجر به سونامی شد که سواحل ایران را در دریای عمان لرزاند. همچنین در سواحل هند بود، اما علت اصلی زلزله نبود. مرکز این زمین لرزه در زیر اقیانوس آرام گزارش شده است و هشدار سونامی صادر نشده است. با این حال، مرکز زمین لرزه در زیر اقیانوس آرام گزارش شده است و هیچ هشداری برای سونامی صادر نشده است.

وی با تاکید بر اینکه زمین لرزه پاکستان باعث سونامی شده است که باعث سونامی شده است، افزود: یکی دیگر از عوامل سونامی گلف بازان است. این پدیده در دریای عمان و دریای خزر وجود دارد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در اواخر قرن نوزدهم، آتشفشان های عظیمی در دریای عمان رخ داده و علاوه بر مرگ ماهی ها، آتشفشان ها و سونامی ها را نیز به وجود آورده اند.

وی یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده اقیانوس شناسی به پدیده گلف در دریای خزر اشاره کرد و ادامه داد: در سال 1932 روبروی “کراسنوودسکی” که اکنون “ترکمن باشی” نامیده می شود، زمین گلف عظیمی وجود داشت که آتشی در آن وجود داشت. 30 متر ارتفاع داشت که به راه آهن کراسنود برخورد کرد و آسیب دید.

نادری با اشاره به شیوع اخیر در منطقه آزاد آذربایجان ناشی از خلیج فارس که منجر به سونامی نشد، گفت: این نمونه ها نشان می دهد که این پدیده در دریای خزر نیز وجود دارد و می تواند باعث سونامی شود.

وی افزود: علاوه بر آبفشان ها، شیب تند دریای خزر به سمت ایران می تواند باعث ایجاد سونامی در این حوضه شود. ما شواهد نظری و تاریخی داریم که نشان می دهد سونامی در دریای خزر رخ داده است، اما به دلیل بسته بودن دریای خزر، امواج بلندی نسبت به سونامی در سایر محیط های آبی وجود ندارد.

سونامی که باعث سونامی شد

نادری گفت: دریای خزر و دریای عمان از جمله مناطق دارای آبفشان های معروف هستند. این در ارتفاع 800 متری در دریای عمان در پاکستان رخ می دهد.

به گفته این محقق خطرات دریایی، در سال 2013 زمین لرزه ای در سواحل پاکستان رخ داد که با زلزله همراه بود. این جزیره به دلیل پدیده خلیج فارس دچار سیل شد و در پاکستان «جزیره زلزله» نام گرفت.

دوره بازگشت سونامی

نادری در پاسخ به این سوال که آیا سونامی دوره بازگشت هم داشته است، توضیح داد: یکی از مشکلات سونامی دوره بازگشت است. از آنجایی که سونامی در اثر عواملی مانند زلزله ایجاد می شود، زمان بازگشت سونامی بر این اساس محاسبه می شود.

وی محاسبه زمان بازگشت سونامی را چالش برانگیز توصیف کرد و خاطرنشان کرد: در این پژوهش لازم است عوامل مختلف ایجاد سونامی بررسی شود. بنابراین شناسایی بستر دریا و مناطقی که امکان وقوع سونامی وجود دارد ضروری است.

نادری شناسایی گسل ها، زلزله های تاریخی و مطالعات دیرینه لرزه شناسی را از دیگر زمینه های تحقیقاتی مورد نیاز برای بررسی سونامی عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس داده های به دست آمده از این مطالعات می توان زمان تخمینی بازگشت سونامی را در نظر گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به بررسی های انجام شده در حوزه سونامی آب های شمالی و جنوبی کشور، گفت: تاکنون توانسته اند زلزله ها و سونامی های تاریخی را شناسایی کنند. در این مناطق رخ داده است.

او 2300 سال پیش به شواهدی اشاره کرد که ناوگان اسکندر مقدونی در دریای عمان ناگهان بدون طوفان سقوط کرد، احتمالاً به دلیل سونامی.

نادری با بیان اینکه وقتی سونامی رخ می دهد، رسوبات خود را به جا می گذارد، خاطرنشان کرد: ما این رسوبات را بررسی کرده ایم و تعدادی از این زمین لرزه ها و سونامی های تاریخی شناسایی شده است اما تحقیقات بسیار بیشتری نیاز است.از جمله این موارد می توان به شناسایی بستر دریا اشاره کرد. و کاوش در رسوبات زیر بستر دریا برای اینکه دید بهتری از بستر دریا داشته باشید.

وی افزود: تحقیقات در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و نیازمند مطالعات بیشتری هستیم.

نادری آخرین سونامی در دریای عمان را در سال 1945 نسبت داد و گفت: «پیش از پایان قرن نوزدهم، سونامی دیگری در حدود سال 1880 رخ داد.

اثرات فعالیت آتشفشانی بر سونامی در سواحل ایران

یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده اقیانوس شناسی گفت: اگر این آتشفشان ها باعث ایجاد سونامی در سواحل ایران شوند، خیر. ما هیچ آتشفشانی در سواحل شمالی و جنوبی ایران نداریم. بنابراین سونامی با منشاء آتشفشانی در ایران رخ نخواهد داد، زیرا در این مناطق آتشفشان نداریم.

وی در خصوص اثرات احتمالی فعالیت آتشفشان تفتان در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه این آتشفشان ها در فاصله 300 تا 400 کیلومتری آب قرار دارند، فعالیت احتمالی آنها تحت تأثیر سونامی قرار نمی گیرد، اما در سال 2013 زلزله بزرگی در کویته پاکستان رخ داد. . رانش زمین رخ داد و سونامی ناشی از زلزله سواحل ایران را درنوردید.

ارتفاع موج ایجاد شده توسط سونامی در هنگام زلزله کمتر از 40 سانتی متر بوده و نشان می دهد که چنین زمین لرزه هایی می تواند باعث ناپایداری در شیب بستر رودخانه و رانش زمین ناشی از سونامی شود.

نادری تاکید کرد: بر این اساس بررسی شیب کف و پایداری رسوبات بسیار مهم است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *