فرونشست شدید زمین در دشت مهران/حجمی معادل سد ایلام از سفره‌های دشت مهران کم شده است

[ad_1]

ایسنا/ ایلام استاد هیدرولوژی دانشگاه ایلام گفت: دشت مهران طی 25 سال گذشته به طور متوسط ​​سالانه حدود 70 سانتی متر افت آب زیرزمینی داشته است و این افت به لایه ها و لایه های زمین و به طور متوسط ​​بیش از 23 سانتی متر فشار آورده است. عقب نشینی کرده است.دشت مهران.

دکتر در گفت وگو با ایسنا حاجی کریمی بیان کرد: زمین لغزش یا رانش زمین یکی از پدیده های مهم و بارز کشور است که در حال حاضر در نقاط مختلف کشور باعث ایجاد سروصدا و ایجاد مرز می شود و مورد توجه رسانه های ذیربط است.

وی گفت: علت اصلی کاهش در کشور کاهش آب های زیرزمینی است. و جرم طبقات بالا تا زمانی که سطح آب زیرزمینی پایین بیاید، روی لایه های زیرین قرار دارد.

کاهش شدید خاک در دشت مهران / حجم معادل سد ایلام از سفره های زیرزمینی دشت مهران کاهش یافته است.

استاد هیدرولوژی دانشگاه ایلام ادامه داد: رانش زمین در بسیاری از نقاط کشور می تواند به طور ناگهانی ریزش کند که بسیار خطرناک است و در دشت های همدان، کرمان، استان فارس برخی از این موارد بسیار خطرناک و حتی یک مورد در استان ایلام در سفر شیخ ماکان در درهشهر از حدود سال 1385 آغاز شد.
کریمی تاکید کرد: مربوط به مناطقی است که حفره‌های زیرزمینی در اثر برداشت از سفره‌های زیرزمینی در محیط کارستی رخ می‌دهد که در استان ایلام نیز در همین مورد رخ داده است، اما یک مورد کلی دیگر است که در بسیاری از نقاط کشور رخ داده است. و در به ویژه در استان ایلام، برداشت از آب های زیرزمینی نشان داده شده است که به تدریج و به طور یکنواخت بخش بزرگی از سفره را تامین می کند. نمونه ای از آنچه در دانشگاه ایلام مطالعه کردیم، نزول دشت مهران است که طی 25 سال گذشته به طور متوسط ​​سالانه حدود 70 سانتی متر افت آب زیرزمینی داشته است که به طور متوسط ​​به لایه ها و لایه های زمین فشار وارد کرده است. مهران به طور متوسط ​​به زمین لغزش به طور متوسط ​​حدود 23 سانتی متر است.
استاد دانشگاه ایلام ادامه داد: متأسفانه این نشست یک پدیده یک طرفه و غیرقابل برگشت است و این مشکل ظرفیت آبخوان را برای حفظ آب کاهش می دهد و با محاسباتی که در دشت مهران انجام داده ایم، این موضوع صرفا بیش از 60 میلیون متر مکعب وی افزود: این معادل حجم سد ایلام است، ظرفیت ذخیره آب در دشت مهران کاهش یافته است و این یک فاجعه است و باید تلاش کنیم از این بلایا جلوگیری کنیم.
کریمی بیان کرد: بیلان دشت مهران منفی است به این معنا که بیش از آنچه در آن تغذیه می کنیم، آب اضافی مصرف می کنیم و از سفره زیرزمینی می گیریم که باعث افت سطح آب های زیرزمینی شد.

استاد هیدرولوژی دانشگاه ایلام گفت: یکی از راهکارهای مهمی که می توانیم برای مقابله با زمین لغزش ها و جلوگیری از آن استفاده کنیم، برداشت آب به صورت و در حالت تعادل است، یعنی نباید اجازه استفاده بیشتر از سفره را بدهیم. سازمان های مسئول را می توان کنترل، ردیابی و نظارت کرد.
کریمی تاکید کرد: مشکل دیگر تامین سفره های زیرزمینی با تکنیک هایی به نام مدیریت سفره های زیرزمینی و گسترش سیلاب ها و مواردی از این دست است که در مناطق خود دچار سیل می شویم و آب باران در مناطق خود می تواند به صورت روان آب از دسترس خارج شود و حتی باعث خسارت سیل شود. تقویت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و افزایش آب‌های زیرزمینی برای جلوگیری از ریزش سفره‌های زیرزمینی هنگام استفاده از سفره‌های زیرزمینی.
انجام در: بنابراین در وهله اول مدیریت آبخوان با استخراج معدن در رابطه با تغذیه مداوم و ثانیا مدیریت سفره زیرزمینی و تامین آبخوان با استفاده از روش های خاص یکی از تکنیک های مناسبی است که می توان برای جلوگیری از تراز آب زیرزمینی معرفی کرد. و رانش زمین

استاد هیدرولوژی دانشگاه ایلام گفت: اداره کل منابع طبیعی و مدیریت حوضه رودخانه مسئولیت توزیع سیل و مدیریت سفره های زیرزمینی و مدیریت حوضه رودخانه برای کمک به تامین سفره های زیرزمینی را بر عهده دارد. در این زمینه مطالعات و اقداماتی که نیاز به بودجه دارد باید اتخاذ شود.

کاهش شدید خاک در دشت مهران / حجم معادل سد ایلام از سفره های زیرزمینی دشت مهران کاهش یافته است.
کریمی تاکید کرد: یکی دیگر از پیامدها و اثرات زمین لغزش ها علاوه بر کاهش ظرفیت نگهداری آب، این است که این نشست در همه جای منطقه یا دشت به صورت یکنواخت و به دفعات برگزار نمی شود. باعث ایجاد ترک در ساختمان ها و سازه های اطراف می شود از چه آسیب های دیگری باید اجتناب کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *