۱۰ نکته ضروری برای حفظ سلامتی در شرایط هوای آلوده


در حال حاضر آلودگی هوا نه تنها یک معضل زیست محیطی بلکه یک مشکل جدی بهداشتی نیز محسوب می شود. کیفیت پایین هوا می تواند چشم ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، تنفس طولانی مدت هوای آلوده می تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند. در واقع، تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا هر سال باعث مرگ زودرس هفت میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. پس برای حفظ سلامت خود و اطرافیان و کاهش خطر آلودگی هوا چه کنیم؟ در این گزارش به 10 نکته اساسی در مقابله با آلودگی هوا پرداخته شده است.

آگاهی از کیفیت هوا

اولین چیزی که باید در مورد آلودگی هوا بدانیم آگاهی از کیفیت هوا است. AQI شاخصی است که برای گزارش کیفیت هوای روزانه استفاده می‌شود و به سادگی با رنگ‌های خاص نشان می‌دهد که هوای اطراف شما چقدر آلوده است و این میزان آلودگی چه تأثیری بر سلامتی شما می‌گذارد. برای اطلاعات کلی در این زمینه به جدول زیر مراجعه کنید.

برای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوای تهران می توانید با سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و یا سامانه پایش کیفیت هوای کشور تماس بگیرید. البته نرم افزار موبایل نیز برای این منظور آماده است.

گروه های حساس چه کسانی هستند؟

کودکان، سالمندان و زنان باردار آسیب پذیرترین افراد در برابر بیماری های مرتبط با آلودگی هوا هستند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و آسم نیز بسیار آسیب پذیر هستند. در واقع، حساسیت افراد به آلودگی هوا نیز تحت تأثیر ژنتیک، بیماری های زمینه ای و تغذیه است.

در خانه بمانید و درها و پنجره ها را ببندید

در مورد آلودگی هوا، برای افرادی که مجبور به ترک خانه نیستند، ماندن در خانه بهترین راه برای جلوگیری از اثرات مخرب آلودگی هوا است. اگر تهویه مناسب دارید، باید درها و پنجره ها را ببندید و باز کنید.

رطوبت را در خانه حفظ کنید و از سیگار کشیدن خودداری کنید

از آنجایی که آلودگی هوا مجاری تنفسی فوقانی را نیز تحریک می کند و باعث سرفه می شود، بهتر است برای جلوگیری از خشک شدن گلو به طور مرتب آب بنوشید یا رطوبت خانه را با استفاده از مواد بخور تنظیم کنید. در این شرایط سیگار و استفاده از وسایل گرمایشی مانند شومینه باعث کاهش کیفیت هوای خانه می شود. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه های تصفیه هوا (قبل از خرید حتما مزایا و معایب آن را بررسی کنید) می تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه موثر باشد.

ورزش و فعالیت بدنی در فضای باز را محدود کنید

ورزش بر اساس حفظ سلامت و تندرستی بدن است، اما در روزهای کثیف شکل دیگری دارد. ورزش در فضای باز به ویژه فعالیت های شدید و طولانی مدت مانند دویدن و دوچرخه سواری که سرعت تنفس را افزایش می دهد، خطر سلامتی را افزایش می دهد. در روزهای آلوده، انجام ورزش در خانه یا باشگاه های دارای تهویه هوا ضروری است.

از ماسک مناسب برای آلودگی هوا استفاده کنید

پس از شیوع کووید-19، استفاده از پرده تقریباً یک ضرورت شد. این موضوع در مورد آلودگی هوا حتی نسبت به کووید-19 اهمیت بیشتری دارد، با این تفاوت که ماسک های جراحی یا سه لایه معمولی از نظر آلودگی هوا تقریباً بی تأثیر هستند. ماسک های N95 (NIOSH-42CFR84)، KN95 (GB2626-2006) و FFP2 (EN 149-2001) موثرترین ماسک هایی هستند که می توانند تا 95 درصد ذرات جامد را با استفاده از استانداردهای شناخته شده بین المللی فیلتر کنند. لازم به ذکر است این ماسک ها در دو نوع بدون دریچه و دریچه دار تولید می شود و توصیه می شود افراد مشکوک به کووید 19 از نوع بدون دریچه و افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی و زنان باردار قبل از استفاده از آن استفاده کنند. ماسک ها را با پزشک خود مشورت کنید.

سعی کنید تا حد امکان از آلودگی هوا جلوگیری کنید

در روزهایی که هوا آلوده است، از خودروهای کمتری استفاده کنید و با رعایت فاصله اجتماعی ترجیح دهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. سوزاندن ضایعات و برگ درختان را محدود کنید، درها و دیوارها را با اسپری رنگ آمیزی کنید و در فعالیت هایی که به هر شکل گرد و غبار تولید می کنند شرکت کنید. استفاده از خدمات الکترونیکی برای بانکداری می تواند نقش بسیار مهمی در خریدهای روزمره داشته باشد.

مصرف برق را مدیریت کنید

در فصول سرد، مصرف سوخت در بخش داخلی افزایش می یابد و باعث می شود که صنایع و نیروگاه ها برای جلوگیری از توقف تولید، سوخت های با کیفیت پایین تری مصرف کنند. مدیریت مصرف انرژی در خانه با کاهش هزینه ها، استفاده از این نوع سوخت را به حداقل ممکن می رساند. استفاده از لامپ های کم مصرف، ترموستات های اتوماتیک یا هوشمند و تنظیم دمای خانه تا 20 درجه سانتیگراد، لباس سالانه، عایق کاری مناسب خانه و استانداردسازی دیگ بخار می تواند کمک کننده باشد.

مراقبت از سالمندان و افراد حساس به آلودگی هوا

بد نیست بدانید که آلودگی هوا در طول تحقیقات، شیوع و عوارض کووید-19 را تشدید کرده است، بنابراین در روزهایی که هوا ناسالم است مراقب دوستان، همسایگان و اقوام بزرگ‌تر مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی باشید. با توجه به اینکه سکته های قلبی و مغزی مهم ترین عوارض و علل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هستند، اقدام زودهنگام در این شرایط می تواند جان این قشر آسیب پذیر را نجات دهد. اطمینان حاصل کنید که افراد مبتلا به آسم اسپری های خود را همراه داشته باشند.

به موضوع آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت توجه کنید

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، باید بدانیم که آلودگی هوا همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر متوجه آن نباشیم، اثرات جدی تری بر سلامتی ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم، از سوی دیگر کیفیت هوایی که تنفس می کنیم به سبک زندگی و تصمیمات روزانه بستگی دارد. بنابراین به یکدیگر کمک کنید تا بفهمید آلودگی هوا چگونه بر شما تأثیر می گذارد و چگونه می توانید در محل کار، مدرسه و خانواده برای نفس کشیدن بهتر برای خود و دیگران مؤثر باشید.

انتهای پیام/


Source link

مطلب پیشنهادی

از خرید مرکبات شرق گیلان تا تخصیص اراضی دولتی برای مسکن سازی

ایسنا/ گیلان وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی برگ سبز چای و خرید مرکبات در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.