آیا کاهش وزن می تواند منجر به ریزش مو شود؟

 

پیشگیری از ریزش مو با کاهش وزن, ریزش مو در رژیم لاغری, روش توقف ریزش مو با کاهش وزن

ارتباط کاهش وزن و ریزش مو

 

چرا کاهش وزن موجب ریزش مو می‌شود؟

کاهش وزن و ریزش مو ارتباط مستقیم با هم دارند در صورتی که رژیم غذایی غیر اصولی بگیرید و بخواهید در مدت زمان کوتاه وزن زیادی را کاهش دهید با عوارض متعدد از جمله ریزش مو روبرو خواهید شد.

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در جهان است، تغییر سبک زندگی و رفتاری در اولین مرحله روی موهای فرد تاثیر می گذارد. یکی از مهم ترین تغییرات زندگی فردی، کاهش وزن است که می تواند باعث ریزش مو شود.

 

در صورتی که مواد مغذی مورد نیاز بدنتان از طریق رژیم غذایی دریافت نشود مکانیسم های دفاعی بدن مواد مغذی را به بخش های مهم تر و  حیاتی داخلی بدن می رسانند و بنابراین فولیکول های مو که جزو اندام حیاتی محسوب نمی شوند دچار کمبود مواد مغذی ضروری شده و ضعیف شده یا از بین می روند.

 

اغلب افرادی که با رژیم های خودسرانه اقدام به کاهش وزن می کنند دچار ریزش مو می شوند.

هر فرایندی که منجر به ریزش مو می شود معمولا از 3 – 5 ماه قبل شروع شده است مثلا شما بعد از 3 – 5 ماه از جراحی یا زایمان یا کاهش وزن سریع دچار ریزش مو خواهید شد.

علت ریزش مو با کاهش وزن

افزایش وزن سریع و غیر اصولی میتواند باعث ریزش موها شود. هر فردی که میزان کالری دریافتی روزانه خود را به شدت کاهش میدهد حتما ریزش مو یا نازک شدن موها را تجربه میکند به همین دلیل توصیه می شود که کاهش وزن سریع نداشته باشید و حداکثر ماهی 2 کیلو وزنتان را کاهش دهید.

 

به طور کلی افرادی که رژیم های لاغری سفت و سخت می گیرند ، مواد غذایی مورد نیاز برای رشد پوست ، مو و ناخن به اندازه کافی به بدنشان نمی رسدو چند هفته تا چند ماه بعد از شروع رژیم کاهش وزن موهایشان وارد فاز ریزش شده و با کاهش تراکم مو روبرو می شوند.

 

از آنجا که سلول های زایای بافت مو تکثیر بسیار زیادی دارند ، نیازشان به دریافت عناصری از جمله روی ، بیوتین و آهن به صورت روزانه زیاد است و کمبود مواد مغذی باعث توقف فعالیت سلول های زایا در مو خواهد شد و موها در فاز ریزش قرار می گیرند.

 

کاهش وزن و ریزش مو, ارتباط کاهش وزن و ریزش مو, عوارض کاهش وزن سریع

یکی از عوارض کاهش وزن ریزش مو است

 

علت ریزش مو بعد از جراحی کاهش وزن

یکی از عوارض شایع در افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده اند ، ریزش موها است. عمل جراحی باعث ایجاد استرس جسمی زیادی به بدن می شود که این استرس با ارسال سیگنال به فولیکول های مو آن را وارد فاز خواب و استراحت می نماید بنابراین شما شاهد ریزش مو ها و عدم جایگزینی آن ها خواهید بود بنابراین با تشدید ریزش مو روبرو می شوید.

 

هر گونه تغییر قابل توجه یا تغییر تعادل هورمونی میتواند منجر به ریزش موها شود ، بعد از جراحی کاهش وزن ، تعادل هورمونی بدن به هم می خورد و بدن شما برای بهبود و رسیدن به تعادل هورمونی قبلی ، نیازمند زمان است.

 

حدود 6 ماه بعد از جراحی کاهش وزن در صورتی که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید ریزش موهای شما متوقف شده و دوباره رشد موهایتان به حالت عادی برخواهد گشت.

 

روش های پیشگیری از ریزش مو همراه با کاهش وزن

تنها راه کاهش وزن ، کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت روزانه است ولی باید دقت داشته باشید که کاهش بیش از حد کالری دریافتی میتواند منجر به ریزش موها شود.

در صورتی که میخواهید از ریزش موها همزمان با کاهش وزن پیشگیری کنید باید پروتئین و مواد معدنی و ویتامین کافی به بدنتان برسانید.

 

یکی از روش هایی که میتوانید برای پیشگیری از ریزش موها هنگام رژیم گرفتن استفاده کنید ، مصرف مکمل های ویتامینی است تا عدم دریافت مواد مغذی به بدنتان را جبران کنید.

گنجاندن میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی می تواند ویتامین ث ، ویتامین آ ، ویتامین ای و آهن منیزیم و روی مورد نیاز رشد موها را فراهم کند.

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین های کلیدی برای حفظ سلامت موها است و به تولید چربی در فولیکولهای مو کمک میکند. کمبود یا زیاده روی در مصرف این ویتامین میتواند منجر به ریزش موها شود.

مقدار مورد نیاز مصرف روزانه ویتامین آ برای مردان 900 میکروگرم و برای زنان 700 – 1300 میکروگرم است.

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف ویتامین B

ویتامین ب هم برای رشد دموها ضروری است. کمبود این ویتامین نادر است ولی اگر دچارش شوید با ریزشم و روبرو خواهید شد. غذاهای سرشار از ویتامین ب عبارتند از : تخم مرغ ، ماهی ، لوبیا ، سبزیجات برگدار.

 

بیوتین یا ویتامین B7 که به نام ویتامین H  هم شناخته می شو. در چرخه تبدیل غذا به انرژی در بدن نقش موثری دارد، رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث کمبود بیوتین در بدن شده و باعث ریزش مو می شود. بیوتین را میتوانید در آجیل ها بیشتر پیدا کنید.

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف ویتامین C

وجود ویتامین ث برای تولید کلاژن در بدن ضروری است ، کلاژن عامل کلیدی سلامت پوست و مو محصوب می شود و کمبود آن منجر به ریزش مو خواهد شد. میوه ها ، سبزیجات و مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند.

 

عوارض کاهش وزن سریع, علت ریزش مو با کاهش وزن, ریزش مو بعد از جراحی کاهش وزن

راههای پیشگیری از ریزش مو بعد از کاهش وزن

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در چرخه رشد موها دارد . مقدار مصرف مورد نیاز روزانه بین 600 – 800 واحد است. از انجا که منبع اصلی تولید ویتامین D قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است بنابراین احتمال این که کمبود ویتامین دی داشته باشید زیاد است. شما میتوانید برای تامین ویتامین دی بدنتان علاوه بر مصرف  مماهی ، تخم مرغ ، جگر ، غلات و لبنیات غنی شده و ماهی از مکمل ویتامین دی استفاده کنید.

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف امگا 3

امگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری برای رشد موها است. منبع اصلی امگا3 مصرف گوشت ماهی یا دانه های روغن است.

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف روی

یکی از مواد معدنی کلیدی برای حفظ رشد و سلامت مو ، روی است ، این ماده معدنی نقش بسیار مهمی در تنظیم ساختار پروتئین RNA و DNA فولیکول مو دارد. منابع اصلی روی عبارتند از گوشت مرغ و پرندگان ، گوشت قرمز و لبنیات به خصوص شیر و پنیر.

 

پیشگیری از ریزش مو با مصرف آهن

کبود آهن نیز می تواند باعث ریزش موها شود. برای پیشگیری از فقر آهن هنگام کاهش وزن سعی کنید هر هفته مواد غذایی حاوی آهن مصرف کنید از جمله ، جگر ، گوشت قرمز ، عدس و تخم مرغ . ضمنا خوب است بدانیدکه مصرف ماست و دوغ همراه با غذا مانع از جذب آهن خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه
  • بورس، سرمایه ،صنعت ،اقتصاد,صرافیمعامله ارز دیجیتال بدون سقف واریز و برداشت
  •   املاک و تجهیزات ساختمانی,محوطه سازی فضای سبزطراحی و اجرای بالکن های سبز کوچک
  • کیف چرم,کمربند چرم, ساک مسافرتیکیف اداری چرم طبیعی*50% تخفیف

پیشگیری از ریزش مو با مصرف پروتئین

پروتئین ماده آلی سازنده پوست و مو است و خوشبختانه به راحتی جذب بدن می شود. رژیم کاهش وزن نباید همراه با کاهش شدید مصرف پروتئین باشد ، دریافت پروتئین کافی برای رشد و بازسازی موها بسیار مهم است و کمبود آن میتواند منجر به نازک شدن و ریزش موها شود. منع اصلی پروتئین مورد نیاز برای سلامت موها ، گوشت ، لبنیات ، حبوبات و تخم مرغ است.

 

عوارض کاهش وزن سریع, علت ریزش مو با کاهش وزن, ریزش مو بعد از جراحی کاهش وزن

مواد غذایی مناسب برای درمان ریزش مو بعد از کاهش وزن

 

چطور ریزش موها بعد از کاهش وزن را متوقف کنیم؟

استرس یکی از اساسی ترین علل ریزش موها است ، زمانی که رژیم غذایی تغییر اساسی پیدا کند ، استرس جسمی به بالاترین حد ممکن می رسد و منجر به ریزش ناگهانی موها خواهد شد.

 

فولیکول مو به زمانی بیش از 6 ماه برای خارج شدن از فاز استراحت نیاز دارد و معمولا بعد از 6 – 9 ماه از اتمام رژیم کاهش وزن ، رشد موها به حالت قبل بازمیگردد.

در صورتی که فرد با مصرف مواد مغذی مناسب کمبودهای ایجاد شده در بدنش را جبران کند ، ریزش موها به حالت قبل بر میگردد ولی اگر درمانی صورت نگیرد این چرخه معیوب ادامه پیدا کنده و حجم موهایتان به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

در اغلب افراد ریزش مو بعد از کاهش وزن موقتی است و با برگشتن به یک رژیم غذایی متعادل ولی کم کالری ، در عرض 2 – 6 ماه دوباره موها به رشد طبیعی خود باز میگردند.

در یک رژیم غذایی سالم باید 50 درصد کالری مورد نیاز روزانه شما از کربوهیدرات ها ، 25 – 30 درصد از چربی ها و 15 – 20 درصد از پروتئین ها تامین شود. البته برای افرادی که ورزش های قدرتی انجام می دهند مصرف پروتئین بیشتر می شود.

 

رژیم کاهش وزن معمولا باعث کمبود آهن ، روی ، منیزیم ، پروتئین ، اسیدهای چرب ضروری ،  نیاسین ، سلنیوم ، ویتامین های A ، B و D در بدن می شود و برای توقف ریزش موها باید این کمبودها را در بدن جبران نمایید.

 

– مصرف شربت مولتی ویتامین حاوی آهن ، روی و منیزیم

– مصرف مکمل امگا 3

– مصرف مکمل ویتامین E

– مصرف نان و غلات کامل

– مصرف گوشت و حبوبات

– مصرف لبنیات

– مصرف میوه ها و سبزیجات

– استفاده از محلول های تقویت کننده مو

– ماساژ یک روز درمیان پوست سر

– مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو

– استفاده از درمان مزوتراپی همراه با ماینوکسیدیل

 

گردآوری : بخش آرایش و زیبایی بیتوته

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *