اعلام مشمولین رتبه‌بندی معلمان/ انتشار فراخوان استخدام ۳۴ هزار نفر، به‌زودی

[ad_1]

وزیر آموزش و پرورش زمانی که اعلام کرد 780 هزار معلم مشمول طرح ارزشیابی معلمان می شوند، گفت: به محض تصویب اساسنامه کمیسیون های نظارتی تشکیل و ارزشیابی معلمان را معرفی می کنیم.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری به تشریح برنامه های وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش سند آتی داریم به نام سند تحول بنیادین که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به تصویب رسید. مدیریت به دلیل ماهیت سیستماتیک آن. ما تلاش کرده ایم و قدم هایی برداشته ایم اما اکنون مهمترین وظیفه ما ایجاد سند است.

وی افزود: باید برنامه عملیاتی برای اجرای سند تدوین و برنامه ریزی شود. همکاران ما تا یک لایه پیش رفته اند اما باید مکتب اصلی در لایه اصلی دیده شود. «مدرسه عادلانه» مدرسه ای است که دانش آموزان را برای فرصت های آموزشی آماده می کند و استعدادهای دانش آموزان را در شش زمینه شکوفا می کند.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که فقط برای قبولی در کنکور دانش آموزان را کجا تربیت کنیم؟ وی گفت: ما دانشجو را به عنوان یک فعال اجتماعی نمی دیدیم و اگر اینطور بود به عنوان محقق او را همراهی می کردیم. وقتی دانش آموز به عنوان موضوع و مفعول تلقی می شود، نتیجه این می شود که طبیعتاً سیستم ما به یک سیستم تک بعدی تبدیل می شود و بنابراین مدرسه آموزش محور می شود و به پژوهش محوری نمی رسد.

نوری ادامه داد: سواد اسمی اکنون برقرار است. تا زمانی که باید به سمت سواد کاربردی و مدارس تجاری و مسئولیت اجتماعی برویم. یک پلت فرم استعدادیابی نیاز به طراحی و استقرار دارد که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است. وقتی استعدادها شناسایی می شوند، باید تمام عوامل درونی و بیرونی برای هدایت این استعدادها لحاظ شود.

وی درباره راه های جبران کاهش تحصیلات از راه دور بر اساس کرونا گفت: اختلال جدی ایجاد شده است، اما در نظر داشته باشیم که معلمان ما زحمت کشیده اند و خانواده ها تحمل کرده اند. خانه برای درس خواندن خیلی سخت است. نهادهای مختلف مرتبط باید برای جبران وقفه های آموزشی تلاش کنند که یکی از آنها شبکه صدا و سیما و آموزش است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای جبران این عقب ماندگی آموزشی با افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند جلساتی ترتیب داده ایم. طبق مطالعات انجام شده، هر سال یک دانش آموز دو سال از آموزش صرفاً مجازی عقب می ماند. ما برای چنین یادگیری آمادگی نداشتیم و به دلیل عدم تسلط ممکن بود مضرتر از این هم باشد. محتوای تعاملی خوبی در حال آماده سازی است.

نوری همچنین به تشریح روند اجرای ارزشیابی معلمان پرداخت و گفت: دولت لایحه ای را پیشنهاد کرده که به مجلس تقدیم شده است. در لایحه می توان گفت بودجه رتبه بندی سالیانه 25 هزار میلیارد تومان بود اما با تغییرات مجلس فکر می کنم بودجه آن باید به 36 هزار میلیارد تومان برسد.

ادامه: این رتبه بندی شامل 780000 همکار فرهنگی است. این طرح تغییرات مطلوبی به ویژه برای مقطع ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان مناطق محروم و عشایری، کاهش زمان ارزشیابی و … داشت. بخشی از اساسنامه و گزارش مقدماتی تقدیم اتاق نمایندگان شد. به شورای موسسات آموزش عالی موظف شده است تا با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را با کیفیت آموزش پیوند بزنند تا بتوانیم از این مزیت خوب برای ارتقای سطح آموزشی نظام آموزشی استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: به محض تصویب اساسنامه کمیسیون های بازنگری ایجاد خواهیم کرد. سال آینده و در لایحه قانون بودجه 25 هزار تومان برای ارزشیابی معلمان پیش بینی شده است. در حوزه کارکنان اداری، تعدادی از همکاران ما آموزش دیده و برخی صرفاً کادر اداری هستند، تعداد دفاتری که در رتبه بندی قرار نمی گیرند بسیار کم است و به حدود 10000 نفر می رسد.

نوری با اشاره به راه اندازی سازمان ملی آموزش کودکان گفت: تشکیل سازمان ملی آموزش کودکان اقدام خوبی بود. این یک نهاد نظارتی است که بر مهدکودک ها و پیش دبستانی ها نظارت دارد، زیرا باید بر اساس روش های آموزشی صحیح فعالیت کنند. متأسفانه در برخی جاها نه تنها از الگوهای تقلیدی استفاده می شد و یا قوانین برنامه درسی این دوره رعایت نمی شد. این سازمان در حال حاضر به عنوان یک تنظیم کننده می آید و خوبی آن این است که ما می توانیم حتی در مراحل اولیه بی سوادی داشته باشیم.

وی افزود: طرحی برای اجرای عدالت در آموزش و پرورش و فرصت های برابر آموزش و پرورش داریم و هدف اول ما 16 استان مرزی و سپس روستاها و حاشیه شهرها است و پس از آن باید دانش آموزان را در شهرها لحاظ کنیم. تامین تجهیزات لازم از نظر زیرساخت های فیزیکی و زیرساخت ها و روش های نیروی انسانی ضروری است. ما می خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت زدایی از حلقه دور کشور و استان های مرزی شروع می کنیم. این طرح آماده است و به محض تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره ساماندهی و جذب نیروی انسانی نیز اظهار داشت: رکن وزارت آموزش و پرورش معلم برای ارائه خدمات به دانش آموزان است. امروز می بینیم که با وجود تاکیدات و الگوهای موجود، ورود نیروی انسانی مسیری متفاوت از دانشگاه فرهنگیان و رجایی را طی کرده است. تربیت معلم فضایی دارد که پذیرفته شدگان را تبدیل به معلم می کند.

وی ادامه داد: این دو دانشگاه راهی برای جذب نیرو هستند. علاوه بر پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هر ساله آزمون ستادی برگزار می شود که پذیرفته شدگان باید در دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند که به آن ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می گویند. اکنون 34 هزار و 800 نفر سهمیه استخدامی به ما داده اند که به زودی اعلام می شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب شوند.

وی با بیان اینکه در سال 88 مجلس مصوبه ای در قالب قانون تکلیف جذب افراد از قبیل حق التدریس، مربیان سوادآموزی و … به تصویب رساند که از آن زمان تاکنون 12 اصلاحیه در مجلس دریافت شده و این امر باعث جذب این افراد شده است. اما اکنون می خواهیم یک کارگروه فعال و یک طرح جامع نیروی کار ایجاد کنیم که دارای دو فاز انتقالی برای سال آینده و یک فاز بلندمدت با برنامه هفتم توسعه باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح آموزش تمام وقت گفت: آنچه موفق بود بی نظیر بود، در کشورهای منطقه وضعیت خوبی داریم. حدود 94 درصد معلمان دوز اول و حدود 80 درصد دوز دوم واکسن را دریافت کردند. ایمن سازی دانش آموزان نیز اندکی کمتر است.

وی ادامه داد: از روز اولی که وارد شدم موضوع را به استان ها منتقل کردیم و منظورمان از بازگشایی این بود که پروتکل های ستادی کرونا رعایت نمی شد، بلکه با رعایت پروتکل ها و حتی آزمایش ها انجام شد. . حضوری برگزار می شود. مدارس روستایی هم اکنون باز هستند و استفاده از شبکه شاد به 44 دقیقه در روز رسیده است. وقتی به وزارت آموزش و پرورش رسیدم آمار استفاده خوشحال کننده 90 دقیقه در روز بود که نشان می دهد مدارس ما باز و فعال هستند.

وی با بیان اینکه بستر مدیریت آموزش الکترونیکی و آموزش یکپارچه برای آمادگی دانش آموزان برای بازگشت شخصی به مدرسه ایجاد شد، به طرح مدرسه هوشمند اشاره کرد و گفت: طرح مدرسه هوشمند را از سال 90 و 91 آغاز کردیم و در سال 1392 توزیع کردیم. طرح تبلت در برخی از مدارس تهران تست شد که عده ای از آن انتقاد کردند و در نهایت به محض ورود کرونا مجبور شدیم از همین طرح استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در شبکه آموزش سیمای ایران افزود: از طریق کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش داشته ایم و خوشبختانه امروز شاهد تولید محتوا توسط معلمان و دانش آموزان هستیم. طبق طرح سواد دیجیتال تا به امروز، 5 درصد از مدارس ما کدگذاری را آغاز کرده اند، که این موضوع بسیار خوبی است که ما به آن پی برده ایم و می تواند ما را یک گام جلوتر در دستیابی به اهداف سند برساند.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *