ایران در جمع کشورهای سازنده دستگاه تولید نانو دارو و واکسن‌های mRNA قرار گرفت

[ad_1]

تیمی از محققان این شرکت فناوری، جامعه دانش را مأمور ساخت سیستمی برای تولید واکسن‌های مبتنی بر mRNA کردند و ایران را به دومین تولیدکننده بزرگ این دستگاه در جهان تبدیل کرد.

به گزارش ایسنافناوری میکروسیال یا میکروفلوئیدیک به رفتار، کنترل دقیق و نگهداری مایعات حاوی سلول اشاره دارد. این فناوری اخیراً مورد توجه زیادی قرار گرفته و به ویژه در بین کشورهای در حال توسعه بسیار محبوب شده است. زیرا این فناوری روشی برای طراحی و مطالعه ابزارهایی است که مقادیر بسیار کمی سیالات را جابجا و مطالعه می کنند.

یکی از کاربردهای این فناوری تولید نانوحامل است که با قرار دادن دارو در این نانوحامل های لیپیدی، لیپوزومی و پلیمری می توان عملیات دارورسانی را به صورت هدفمند انجام داد.

یکی از شرکت های فناوری در راستای تولید نانودارو و دارورسانی هدفمند گامی پیشگام برداشت و توانست تجهیزات تولید نانوذرات لیپیدی و پلیمری را به روش تک مرحله ای عرضه کند.

به گفته دکتر موسوی، مدیرعامل این شرکت فناوری، طراحی و ساخت این دستگاه را توسط یکی از شرکت های دانش فعال در زمینه واکسن های mRNA به عهده گرفت و در حال حاضر نه تنها برای نانوداروها بلکه برای تولید واکسن های مبتنی بر mRNA نیز استفاده می شود.

سیدعلی موسوی شایق، مدیرعامل و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت وگو با ایسنا، گفت: وی در خصوص طراحی و ساخت سیستم نانولاینر میکروسیالی گفت: این دستگاه برای تولید انواع نانو پشم ها و نانوکاکسین ها طراحی و ساخته شده است تا داروهای مختلف با کمک این دستگاه ساختاری ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه می توان از این دستگاه برای ساخت واکسن های مبتنی بر mRNA استفاده کرد، گفت: این دستگاه با توجه به نیاز یکی از شرکت های دانش بنیان کشور که در زمینه ساخت واکسن های مبتنی بر mRNA فعال بود و علم و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شد. از طراحی این دستگاه پشتیبانی کرد و توانستیم یک سیستم میکروسیال تولید کنیم.

به گفته مدیر پروژه، در حال حاضر از این مرکز برای تولید واکسن های مبتنی بر mRNA استفاده می شود.

موسوی کاربرد بیشتر این سیستم را در تولید نانوداروها دانست و خاطرنشان کرد: عملکرد این دستگاه مبتنی بر یک تراشه میکروسیال یا میکروسیال است، بنابراین فرمولاسیون دارویی حاوی دو محلول در داخل یک تراشه که دارای کانال های بسیار کوچکی است در داخل آن قرار دارد. ، با سرعت بسیار بالا مخلوط می شوند.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه قابلیت تولید نانوذرات حاوی دارو را در حین تولید دارد، افزود: زمانی که نانوذرات تشکیل می‌شوند، سیستم می‌تواند مولکول یا واکسن دارو را گرفته و نانوذرات یا واکسن‌های حاوی دارو تولید کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کانادا را تنها سازنده این سیستم در جهان دانست و از این رو ایران با دسترسی آنها به این دانش فنی، دومین تولید کننده این دستگاه در جهان است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *