درباره رژیم‌های غذایی سم‌زدایی چه می‌دانید؟

[ad_1]

در مقطعی از زندگی به دلایلی مانند سالم ماندن یا عدم علاقه به چاقی، ممکن است تصمیم گرفته باشیم از طریق رژیم غذایی به وزن ایده آل خود برسیم و راه هایی را برای رسیدن به آن امتحان کرده باشیم. اما آیا رژیم های سم زدایی را می شناسید؟

به گزارش ایسنا، کلمه سم زدایی امروزه رایج است و بیشتر مردم در مورد “سم زدایی” یا “پاکسازی” صحبت می کنند. رژیم‌های سم‌زدایی اغلب اشتباه گرفته می‌شوند، به‌ویژه از آنجایی که بدن ما از زمان ایجاد به سیستم‌های سم‌زدایی مجهز شده است. درک نحوه عملکرد سم زدایی می تواند به رفع برخی از ابهامات کمک کند.

چگونه بدن به طور طبیعی سم زدایی می کند؟

سم زدایی فرآیندی است که بدن به طور مداوم با استفاده از مواد مغذی مهم در رژیم غذایی انجام می دهد. این فرآیندی است که سموم را تبدیل می کند تا بتوان آنها را از بدن دفع کرد. آنها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: سمومی که در طی متابولیسم منظم در بدن تولید می شوند و سمومی که در خارج از بدن با خوردن، نوشیدن، تنفس یا جذب از طریق پوست تولید می شوند.

سموم تولید شده در بدن شامل اسید لاکتیک، اوره و مواد زائد میکروبی روده است. سموم خارجی ممکن است شامل آفت کش ها، جیوه موجود در غذاهای دریایی، سرب ناشی از گازهای خروجی اگزوز و آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو و مواد مخدر یا الکل باشد.

سم زدایی همچنین از فرآیندی استفاده می کند که در آن داروها متابولیزه شده و از بدن دفع می شوند. از آنجایی که سموم به طور بالقوه برای سلامتی انسان خطرناک هستند، باید از طریق ادرار، مدفوع، تنفس یا پس از آن دفع شوند. توانایی هر فرد برای سم زدایی متفاوت است و تحت تأثیر محیط، رژیم غذایی، شیوه زندگی، سلامتی و عوامل ژنتیکی است که نشان می دهد برخی افراد ممکن است بیش از دیگران به سم زدایی نیاز داشته باشند. اما اگر میزان سمومی که فرد در معرض آن قرار می‌گیرد بیشتر از توانایی بدن برای دفع آنها باشد، سموم می‌توانند در سلول‌های چربی، بافت‌های نرم و استخوان‌ها ذخیره شوند و بر سلامتی تأثیر منفی بگذارند. این به دلیل استفاده از روش هایی است که سم زدایی را ترویج می کنند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

اکثر برنامه‌های سم‌زدایی توصیه می‌کنند غذاهایی را که برخی از افراد به آن‌ها حساس هستند حذف کنید، مانند محصولات لبنی، گلوتن، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و گوشت قرمز. آنها همچنین مصرف بیشتر سبزیجات ارگانیک، میوه ها، غلات کامل بدون گلوتن، آجیل، دانه ها و پروتئین بدون چربی را توصیه می کنند. برنامه های دیگر نیز روزه را توصیه می کنند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، بسیاری از افراد بدون تخصص و دانش وانمود می کنند که متخصص سم زدایی هستند. با این حال، در حال حاضر تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد. علاوه بر این، برنامه‌های سم‌زدایی می‌توانند بسیار متفاوت باشند و برای برخی افراد (به عنوان مثال، افراد دارای مشکلات، افراد مبتلا به اختلالات خوردن، افرادی که چندین دارو مصرف می‌کنند و زنان باردار یا شیرده) خطراتی را به همراه داشته باشند.

6 راه برای حمایت از سم زدایی طبیعی بدن

سم زدایی نیازی به برنامه ریزی دقیق ندارد. انجام برخی یا همه مراحل زیر ممکن است به سم زدایی طبیعی بدن شما کمک کند:

نوشیدن مقدار زیادی آب.

روزانه 5 تا 9 واحد میوه و سبزی بخورید.

هر روز مقدار زیادی فیبر از سبزیجات، میوه ها، آجیل، دانه ها و غلات کامل بخورید تا روده های خود را منظم نگه دارید.

مصرف مقادیر کافی پروتئین بدون چربی برای حفظ سطوح بهینه گلوتاتیون، آنزیم اصلی سم زدایی بدن، ضروری است.

اگر می خواهید از مولتی ویتامین / مواد معدنی برای پر کردن هر گونه شکاف در رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

از غذاهای تخمیر شده مانند کفیر و ماست برای بهبود سلامت روده استفاده کنید.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *