روابط ایران و چین نه‌تنها به نفع هر دو کشور، بلکه به نفع منطقه و جهان است

[ad_1]

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که ایالات متحده باید رفتار خود را تغییر دهد و تحریم ها را لغو کند تا به این اتاق دسترسی پیدا کند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری شین هوا درباره روابط تهران و پکن اظهار کرد: ایران و چین در حال حاضر با افق جدیدی از همکاری ها روبرو هستند.

وی هشدار داد: جدای از مجاورت جغرافیایی ایران و چین، دقیقاً تاریخ، فرهنگ، سیاست و روابط مردم با مردم است که این دو کشور را که از قدیم الایام با جاده ابریشم به هم مرتبط بوده اند، به هم متصل می کند.

خطیب زاده ادامه داد: به ویژه ایجاد مشارکت راهبردی جامع بین ایران و چین در ژانویه 2016 لحظه بسیار مهم و نقطه عطفی در ایجاد ارکان جدید برای روابط دوجانبه بود.

به گزارش شین هوا، ایران و چین در سفر وانگ یی، یکی از اعضای شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین به تهران (فروردین ماه سال جاری) به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور، طرح همکاری جامع امضا کردند. دو کشور .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: زمانی که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در اواسط ژانویه به چین سفر کرد، دو طرف پس از گفتگوی بسیار طولانی و همه جانبه بین وزرای امور خارجه، اجرای برنامه همکاری جامع 25 ساله را آغاز کردند. با توجه به تحولات اخیر در روابط دوجانبه، هر دو کشور اکنون در مسیر خوبی قرار دارند تا با جزئیات بیشتری به نحوه اجرای تفاهمات خود در زمینه ها و بخش های مختلف بپردازند.

این دیپلمات افزود: ایران همواره از چین در نگرانی های اصلی خود در مورد سیاست چین متحد و سایر مسائل حمایت کرده و چین نیز در این برهه بسیار سخت همواره در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با کووید 19 به ایران کمک کرده است. .

وی گفت: «روابط ایران و چین نه تنها به نفع هر دو کشور، بلکه به نفع منطقه و جهان است.» واشنگتن تلاش می کند در صحنه بین المللی دیکته کند.

خطیب زاده در ادامه با اشاره به اهمیت روابط مردم دو کشور در دیپلماسی عمومی، خاطرنشان کرد: تهران و پکن تصمیم گرفته اند برای نزدیک کردن مردم دو کشور با یکدیگر همکاری کنند که این امر مستلزم درک بهتر مردم در چین و ایران است. .

وی افزود: در این زمینه ایران تصمیم گرفته تا روادید گردشگران چینی را لغو کند و اکنون فیلم های جدید چینی در ایران در حال اکران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین به برگزاری دوره های زبان چینی در دانشگاه های ایران و دوره های زبان فارسی در دانشگاه های چین اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعاملات منظمی بین نهادهای طرفین وجود دارد. علاوه بر این، چینی ها نمایشگاه های مختلفی در ایران برگزار کرده اند و ایران نیز قصد دارد رویدادهای مشابهی را در چین برگزار کند.

این خبر کامل شد

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *