زنگنه: امیدواریم در امورکنسولی ایران و عربستان گشایشی ایجاد شود

[ad_1]

این مقام سابق ایرانی در سازمان همکاری اسلامی ابراز امیدواری کرد که صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی در این سازمان از سوی عربستان، مقدمه‌ای برای توسعه روابط دوجانبه و گشایش امور کنسولی در خدمت زائران و عمره‌سرای ایرانی باشد. زائران

صباح زنگنه در گفت وگو با ایسنا، درباره موافقت عربستان با صدور روادید برای سه دیپلمات ایرانی به عنوان دیپلمات مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده، اظهار کرد: این اقدام نسبتا مثبتی است، به ویژه با توجه به اینکه نمایندگی ما در همکاری های اسلامی تقریبا منحصر به فرد است. آژانسی که مستقل از سفارت ما در ریاض عمل می کند و در جده مستقر است.

وی گفت: بنابراین عربستان گامی مقدماتی برای صدور روادید برای دیپلمات های ایرانی است، زیرا نمایندگی در سازمان همکاری اسلامی مشابه نمایندگی ایران در نیویورک یا ژنو است که دوجانبه نیست، بنابراین می تواند حسن نیت خود را نشان دهد. کشور میزبان.”

یک کارشناس مسائل بین الملل نیز گفت: البته طبق قوانین بین المللی میزبان نمی تواند این دفتر را در صورتی که محل استقرار دبیرخانه تعاون باشد تعطیل کند، اما رفتار کشورهای منطقه زمان زیادی می برد تا به استاندارد برسد. سطح سازمان های بین المللی».

صباح زنگنه افزود: به هر حال باید از چنین اجازه ای استقبال کرد و در راستای همکاری های منطقه ای و بین المللی در راستای منافع جهان اسلام گام برداشت.

یک مقام سابق ایرانی در سازمان همکاری اسلامی گفت: اتفاقی که در صدور روادید برای دیپلمات ها افتاد می تواند مقدمه ای برای توسعه روابط دوجانبه باشد و امید است امور کنسولی برای خدمت رسانی به زائران ایرانی و زائران عمره باز شود. در عین حال، از سرگیری فعالیت های آژانس منجر به برقراری روابط دوجانبه بین دو طرف و توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی خواهد شد.

چه تاثیری بر توسعه روابط ایران و عربستان سعودی و همچنین توسعه منطقه دارد؟ وی بیان کرد: با توجه به تحولات فرهنگی که در عربستان رخ داده است، در این زمینه نیز شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود و قطعا تاثیرات مثبتی خواهد داشت و به محض اینکه گزارش ارائه شود، بسیاری از کشورها خواهند بود.

یک کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: به یاد داریم که شاهزاده عبدالله پیش از به سلطنت رسیدن مرحوم حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجان در اجلاس تعاون اسلام‌آباد در اسلام‌آباد با وی دیدار کرد و بلافاصله شاهد تأثیرات این دیدار بر قیمت نفت بودیم. حدود 10 دلار است. به یک بشکه نفت رسید و در عین حال درآمد ایران را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه و اسلامی در آسیا و آفریقا این را نشانه مثبتی دانستند و روابط خود را با ایران توسعه دادند. بنابراین وقتی ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند، در صادرات انرژی نیز نقش دارند و در خط مقدم جهان اسلام قرار دارند و بنابراین تاثیرات روابط دو کشور بسیار زیاد خواهد بود.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *