علل، پیشگیری و درمان جوش های گوارشی

 

مشکلات گوارشی و پوست, سندرم نشت روده و جوش های گوارشی, جوش صورت و مشکلات گوارشی

رابطه دستگاه گوارش و بروز جوش

 

با حفظ سلامت روده، از شر جوش ها خلاص شوید

رژیم غذایی و سلامت دستگاه گوارش تاثیر مستقیم بر سلامت و زیبایی پوست دارد ، به هم خوردن تعادل روده میتواند منجر به آکنه و جوش های گوارشی شود و زیبایی پوست شما را به هم بریزد.

رژیم غذایی هم بر سلامت کلی شما و هم ظاهر پوست شما تاثیر گذار است. متخصصین پوست و تغذیه علاوه بر این که توصیه می کنند روزانه به اندازه کافی آب بنوشید و از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید، از مراجعین خود میخواهند مراقب مواد غذایی مصرفیشان باشند. چرا که خوراکی های مصرفی شما درست به اندازه محصولات مراقبتی که برای پوستتان استفاده میکنید ، مهم هستند.

 

تمام غذاهایی که میخوریم از دستگاه گوارش عبور کرده و به ویتامین ها ، مواد معدنی و اسیدهای آمینه تجزیه می شوند تا بدن بتواند از آن ها برای تامین انرژی ، ساختن پوستی سالم ، عضلات و استخوان ها استفاده کند.

 

همانطور که دستگاه گوارش محل اصلی جذب مواد مغذی است منبع بسیاری از التهابات بدن است که میتواند پوست را ویران کند. اگر سیستم گوارش به درستی کار نکند ، پوست علاوه بر کدر شدن با اگزما ، قرمزی ، جوش و آکنه روبرو خواهد شد.

 

اگر رژیم غذایی سالم نداشته باشید و مقدار مصرف خوراکی های فراوری شده را افزایش بدهید ، احساس رخوت و کم انرژی بودن به شما دست میدهد و پوستتان درخشندگی و انعطاف پذیری خودش را از دست داده و پر از جوش و آکنه می شود.

 

از نظر تئوری هر خوراکی ای که باعث افزایش قند خون شود ، باعث افزایش التهاب و سطح انسولین خون شده و نتیجه آن افزایش ترشح چربی و بروز آکنه در پوست خواهد بود.

 

بهبود سلامت روده ها باعث بهبود رشد پروبیوتیک ها و محافظت از دستگاه گوارش در برابر آسیب و کاهش هر گونه مشکلات داخلی و بیرونی بدن می شود. از هضم سالم گرفته تا بهبود خلق و خو و زیبایی پوست و چهره .

 

عملکرد صحیح میکروبیوم روده تاثیر مستقیم بر سلامت پوست دارد و میتواند با روش های مختلف روی آن تاثیر بگذارد . عدم تعادل سیستم گوارشی باعث می شود اوضاع پوست به هم بریزد و شاهد بروز آکنه و جوش های گوارشی باشید.

 

اگر دقت کنید همیشه 1 – 2 روز بعد از به هم ریختن دستگاه گوارش روی صورتتان یک جوش ناگهانی مشاهده خواهید کرد و پوستتان به شما نشان میدهند که التهابی در روده هایتان ایجاد شده است. هر چه التهاب روده و عدم تعادل میکروبیوم روده بیشتر شود مشکلات ظاهری پوست بیشتر خواهد شد.

 

غذاهای التهاب آور که باعث جوش های گوارشی می شوند

از آنجا که بدن هر فردی با دیگری متفاوت است و واکنش های مختلفی نسبت به خوراکی ها بروز می دهد بنابراین هیچ درمان درستی برای حل مشکل جوش های گوارشی وجود ندارد و تنها راه حل شما اجتناب از مصرف خوراکی هایی است که با بدن شما نمی سازد. خوراکی ها التهاب زا طیف وسیعی را شامل می شوند ولی مشکل ساز ترین خوراکی ها برای پوست ، شیر گاو ، شکر ، الکل و گلوتن است.

 

شیر گاو حاوی هورمون رشد IGF-1 است که سطح انسولین خون را افزایش داده و منجر به التهاب کلیدی در بدن برخی از افراد و بروز جوش های گوارشی می شود.

به گزارش مرکز سلامت NAO ، لبنیات ، گلوتن و شکر سه ماده اصلی التهاب زا هستند که منجر به جوش های گوارشی می شوند.

 

خوراکی های التهاب زا که حاوی گلوتن و لبنیات هستند در بدن برخی از افراد باعث بروز پاسخ ایمنی با واکنش آلرژیک می شوند و در نتیجه التهاب روده ها را افزایش داده و پیام این التهاب به پوست شما ختم شده و منجر به آکنه و سایر اختلالات پوستی می شود.

 

شکر تغذیه کننده باکتری ها و قارچ های بد دستگاه گوارش تحتانی است ، مصرف زیاد شکر در برخی افراد باعث رشد بیش از حد این موجودات غیر دوستانه در بدن شده و مشکلات پوستی از جمله آکنه را تشدید می کند.

 

خوراکی های شیرین و حاوی نشاسته تصفیه شده به راحتی در بدن تبدیل به قند می شوند و مصرف آن ها باعث تشدید آکنه های گوارشی در پوست خواهد شد. نوشابه و آبمیوه ، ماکارونی ، بزنج سفید ، نان سفید ، الکل و غیره باعث رشد بیش از حد این موجودات ناسالم در بدن می شوند.

 

سندرم نشت روده و جوش های گوارشی

سندرم نشت روده ، بیماری است که باعث می شود مواد داخل روده کوچک به جریان خون نشت کرده و التهاب بدن را افزایش دهند. خوراکی های التهاب زا و تغذیه کننده باکتریهای روده احتمال بروز سندرم نشت روده را افزایش میدهند.

در صورتی که آنتی بیوتیک مصرف نمیکنید ، حداقل روزی یک بار اجابت مزاج دارید نیازی نیست نگران مشکل نشت روده باشید.

 

شما می توانید نشتی روده را با رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی درمان کنید.

ضخامت پوشش داخلی روده به اندازه یک سلول است ، استرس ، استفاده بیش از اندازه از داروهای بدون نسخه  ( مانند آشپرین و بروفن ) ، رژیم غذایی التهاب زا ( سرشار از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده )  ، عدم تحمل برخی خوراکی ها میتواند باعث نفوذ پذیر شدن دیواره روده شده و  ذرات غذا وارد جریان خون شوند.

 

مصرف مواد غذایی تخمیری (  مثل ترشی های خانگی ، کیمچی و کفیر ) ، آب استخوان و روغن نارگیل می تواند به تقویت روده های شما کمک کند.

استفاده از مکمل های پروبیوتیک – پری بیوتیک به بهبود سریعتر روده شما کمک میکند.

به جای نوشیدن چای و قهوه و سایر نوشیدنی های شیرین ، آب تمیز و سالم را جایگزین نمایید.

 

گاهی اوقات کلر موجود در آب آشامیدنی می تواند علاوه بر کشتن باکتری های بد باعث از بین رفتن باکتریهای خوب روده ها شود بنابراین اگر آب لوله کشی بوی کلر می دهد از یک تصفیه کننده مناسب برای جدا کردن کلر قبل از نوشیدن آب استفاده کنید.

 

استرس و جوش های گوارشی

مشکلات گوارشی ذاتا برای بدن استرس زا هستند و میتوانند بر سلامت جسمی و سلامت روانی تاثیر بگذارند. عدم سلامت روده باعث بروز اختلال در خلق و خو می شود و حتی بدون این که بدانید  احساس استرس می کنید ، این استرس داخلی باعث افزایش هورمون کورتیزول و CRH در بدن می شود. این هورمون ها تولید سبوم و سلول های پوستی را تحریک کرده و زمینه را برای بروز بیشتر آکنه فراهم می کنند. به همین دلیل است که می شنوید استرس باعث بروز آکنه می شود.

 

 درمان جوش های گوارشی, جوش های گوارشی چیست, جوش های ناشی از معده

ایجاد جوش و مشکلات داخلی بدن

 

از کجا بدانم دستگاه گوارشی ام سالم است؟

زمانی که دستگاه گوارش به خوبی کار میکند ، سیستم ایمنی قوی ، پوست سالم و خلق و خوی متعادل دارید. عدم تعادل در میکروبیوم روده میتواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. از جمله :

– گاز و نفخ بیش از حد

– اسهال مزمن یا یبوست مزمن

– جوش ، آکنه ، لگاریس و آکنه کیستیک

– روزاسه ، پسوریازیس ، بثورات پوستی

– سردرد مکرر

– سرمارخوردگی منظم

– ابتلا  منظم به بیماری ویروسی یا سایر بیماری ها

– خستگی و پایین بودن سطح انرژی

– درد مفاصل وعضلات

– اضطراب و عدم تعادل خلق و خو

– هوس شدید قند

– آلرژی و حساسیت  یا عدم تحمل غذایی

– بیماری های خود ایمنی

 

بدن شما با این توانایی خلق شده که خودش را درمان کند شما با مداومت در رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می توانید مشکلات شدید روده را هم درمان کنید.

 

درمان جوش های گوارشی

برای خلاص شدن از شر جوش های گوارشی باید از روشهایی که باعث بهبود سلامت روده می شوند استفاده کنید تا پوستی سالم و شفاف داشته باشید.

تغییر سبک زندگی اغلب به عنوان آخرین تلاش برای کسانی است که مبتلا به آکنه گوارشی شده اند. شواهد قانع کننده ای وجود دارد که رژیم های غذایی با شاخص گلیسمی بالا می تواند  منجر به آکنه کیستیک شود.

 

براساس تجربه بدست آمده چند هفته بعد از ترک غذاها و نوشیدنی های التهاب زا تفاوت قابل توجهی در سلامت روده ها و پوست خود می بینید. شدت این تغییرات و بهبود ظاهر پوست به حدی است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

 

پیشنهاد ویژه
  • بیتوتهما ارزان ترین بلیط مقصدتان را پیدا میکنیم!
  • بیتوتهبهترین و با کیفیت ترین چای ساز ها
  • کیف چرم,کمربند چرم, ساک مسافرتیکمربند چرم طبیعی فقط 250هزارتومان

به مدت یک ماه مصرف مواد غذایی التهاب زا را کنار بگذارید تا آکنه های پوستتان فروکش کند . از جمله غذاهای فراوری شده ، شکر ، شیر گاو ، تخم مرغ ، آجیل و مغز ها ، شکلات ، قهوه ، صدف ، گلوتن ، سویا ، ماهی ، بادمجان ، خربزه ، انجیر و غیره .

 

بعد از بهبود لیست مواد غذایی را به ترتیب علاقمندی خودتان بنویسید و یکی یکی وارد رژیم غذایی نمایید و سه روز صبر کنید تا متوجه شوید آیا این خوراکی باعث بروز جوش صورت در شما می شود یا خیر .

 

جوش های گوارشی چیست, جوش های ناشی از معده, رابطه جوش صورت با معده

پیشگیری از بروز جوش های گوارشی

 

راههای پیشگیری از بروز جوش های گوارشی

برای پیشگیری از جوشهای گوارشی باید با مصرف مواد غذایی سالم و تغییر سبک زندگی ، سلامت روده ها را بهبود ببخشید.

 

مصرف پروبیوتیک و پری بیوتیک ها برای جلوگیری از جوش های گوارشی

پروبیوتیک ها باعث کاهش التهاب بدن شده و به بازگرداندان تعادل میکروبیوم روده ها کمک می کنند و باعث می شود سیستم گوارشی شما به اوج کارایی خود برسد. فیبرهای خوراکی یا پری بیوتیک ها با تغذیه پروبیوتیک ها ، تکثیر آن ها را افزایش می دهند و باعث برتری باکتری های خوب بر باکتری های بد در روده ها می شوند.

 

مصرف مکمل های پروبیوتیک رشد بیش از حد باکتری های مضر را در بدن شما کاهش میدهد.  پروبیوتیک ها دو کلید اصلی برای پیشگیری از بروز آکنه جوش های گوارشی هستند و میتوانند باکتری های مرتبط با آکنه یا P. acnes را مهار کرده و التهاب سیستمیک را کاهش بدهند.

 

مصرف مکمل پروبیوتیک که حاوی انواع گونه های باکتری های مفید باشد ، بهترین گزینه برای درمان آکنه گوارشی است. بهترین زنجیره های پروبیوتیک مفید برای درمان آکنه عبارتنداز :

– لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس Lactobacillus Acidophilus

– لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس  Lactobacillus Bifidobacterium

– ال . اسیدوفیلوس L. Acidophilus

– ال . بیفیدوباکتریوم  L. Bifidobacterium

 

بسیاری از گونه های پروبیوتیک نمیتوانند از اسید معده جان سالم به در ببرند ولی لاکتوباسیلوس ، بیفیدوباکتریوم و استرپتوکوکوس قالبیت عبور از دستگاه گوارش را دارند. در صورتی که مکمل پروبیوتیک شما برای درمان آکنه حاوی سایر سویه های باکتری است ، به دنبال برندی باشیدکه پوششی داشته باشد که مانع است حل شدن کپسول در اسید معده شود تا پروبیوتیک ها بتوانند به روده کوچک راه پیدا کنند.

 

مصرف آب تصفیه شده برای پیشگیری از جوش های گوارشی

گاهی اوقات سطح کلر آب لوله کشی به قدری بالا می رود که باعث از بین رفتن باکتری های خوب روده یا همان پروبیوتیک ها می شود. در صورتی که احساس می کنید کلر آب لوله کشی زیاد است حتما از فیلتر مناسب برای تصفیه آن استفاده کنید.

 

مصرف خوراکی های التهاب زا را محدود کنید

زیاده روی در مصرف برخی از غذاها میتوانند محیط طبیعی روده شما را تضعیف کنند. غذاهای فراوری شده ، فست فود ها ، نان سفید، ماکارونی ، کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر باعث عدم تعادل باکتری های روده می شوند. لبنیات حاوی پروتئین های دیر هضم هستند که روده برخی از افراد با آن ها سازگاری ندارد. غذاهای پر چرب به باکتری های خوب روده آسیب می رسانند.

 

سرکه سیب خام برای پیشگیری از جوش های گوارشی

سرکه سیب خام خانگی و غیر پاستوریزه ( فرایند پاستوریزه کردن پروبیوتیک های سرکه را از بین می برد ) برای هضم غذا بسیار مفید است می توانید به رشد باکتری های سالم روده کمک کنید . میتوانید هر از گاهی برای سس سالاد از سرکه سیب خام خانگی استفاده کنید یا 1 قاشق غذاخوری از آن را در 1 لیوان آب ریخته و میل نمایید.

 

 سندرم نشت روده و جوش های گوارشی, جوش صورت و مشکلات گوارشی, استرس و جوش های گوارشی

رابطه جوش صورت با معده

 

رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزی و غلات کامل

رژیم غذایی نقش مهم تری از کرم های مراقبتی روی پوست شما دارد. رژیم غذایی حاوی غلات کامل ،  مغزهای خام ، سبزیجات و میوه ها بهترین روش تقویت دستگاه گوارش و سلامت پوست شما است.

 

ورزش کنید

ورزش منظم برای بهبود حرکات روده ضروری است. با افزایش ضربان قلب خود در روز به کاهش استرس ، بهبود گردش خون اطراف روده ها ، تغذیه و سم زدایی بهتر پوست و بهبود دفع کمک میکنید که نتیجه آن کاهش آکنه و داشتن پوستی سالم تر و جوان تر خواهد بود.

 

مصرف آنتی بیوتیک ها را محدود کنید

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها منجر به عوارض طولانی مدت می شود، آنتی بیوتیک علاوه بر باکتریهای بیماری زا ، باکتری های مفید روده را از بین می برد . اگر با تجویز پزشک مجبور به مصرف آنتی بیوتیک شدید حتما بعد از اتمام دور میزان مصرف غذاهای پروبیوتیک را افزایش دهید و از مکمل پروبیوتیک استفاده کنید تا فلور روده سریعتر بازسازی شود.

 

داروهای مصرفی را بررسی کنید

قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد اضطراب ، مسکن های رایج ، آکوتان ها ( که برای درمان آکنه شدید تجویز می شوند. ) به سلامت روده آسیب می رسانند. مصرف طولانی مدت این روده ها میتواند جوش های گوارشی را تشدید کند.

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

دهان شما ورودی دستگاه گوارش شما است. پوسیدگی دندان ، پتانسیل رشد بیش از حد باکتری های مضر در دهان را افزایش میدهد که این باکتری ها وارد بزاق دهان شده و به دستگاه گوارش منتقل می شوند. با مسواک زدن و نخ کشیدن و کاهش مصرف شکر و ترشی جات ، پوسیدگی دندان را به حداقل برسانید.

 

روش تشخیص جوش های گوارشی

با وجود این که عملکرد معیوب دستگاه گوارش و به خصوص روده ها از روی علایم جسمی قابل تشخصی است ولی برای این که مطمئن شوید جوش های روی صورتتان منشاء گوارشی دارد و تحت تاثیر عملکرد منفی روده ها قرار گرفته اید میتوانید با مراجعه به پزشک درخواست آزمایش آنالیز مدفوع برای تجزیه و تحلیل سطح باکتری ها ، قارچ کاندیدا ، مواد مشابه با توالی میکروبیوم روده شوید.

سلامت روده ها تضمین کننده دفع منظم، هضم راحت تر، نفخ کمتر، پوست شفاف تر و بدون آکنه و انرژی بیشتر است.

 

گردآوری : بخش آرایش و زیبایی بیتوته

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *