فرار رو به جلوی کره‌ای‌ها در ماجرای پرداخت غرامت به طرف ایرانی

[ad_1]

صدور اخیر مجوز کاهش بدهی آمریکا توسط یک شرکت کره ای یک شرکت لوازم خانگی ایرانی به عنوان گامی مثبت در جریان مذاکرات در وین خبرساز شد. اما این داستان ابعاد دیگری نیز دارد.

به گزارش ایسنا در هفته گذشته وزارت امور خارجه کره جنوبی دفتر کنترل دارایی وزارت خزانه داری آمریکا مجوز ویژه ای را برای دولت سئول صادر کرده است که به آن اجازه می دهد به یک شرکت ایرانی لوازم خانگی (Select Group) به دلیل خرید ناموفق سهام Devo Electronics در سال 2010 خسارت بپردازد.

البته در ژوئن 2018، سازمان سرمایه‌گذار بین‌المللی و نهاد حل و فصل اختلافات دولت به دولت سئول اعلام کردند که حدود 73 میلیارد دلار (63 میلیون دلار) خسارت به شرکت ایرانی بپردازد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت پرداخت نشد. ایران. البته اطلاعات رسیده به ایسنا حاکی از آن است که با جبران دیرکرد این غرامت، مبلغ نهایی به بیش از 80 میلیون دلار خواهد رسید. البته مهلتی برای پرداخت این غرامت وجود ندارد.

7 میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره

با این حال مقامات کره ای گفته اند که سرنوشت 7 میلیارد پول ایران که در بانک های کره ای بلوکه شده است عمدتاً به مذاکرات ایران و قدرت های جهانی بستگی دارد. این در حالی است که صدور چنین مجوزی در جریان مذاکرات بین المللی همچنان می تواند اقدامی مثبت از سوی آمریکا تلقی شود.

طرف ایرانی چه می گوید؟

البته این ماجرا ابعاد دیگری هم دارد; زیرا طرف ایرانی متقاعد شده است که کره ای ها از زمینه مذاکره برای اجتناب از پرداخت جریمه بیشتر به سرمایه گذار ایرانی استفاده کرده اند.

این شرکت ایرانی با استناد به برخی اظهارات مقامات آمریکایی و کره ای به این نتیجه رسید که صدور مجوز در اصل نتیجه دعوای قضایی ایران و امکان تحمیل هزینه های بیشتر به کره در صورت عدم پرداخت غرامت بوده است.

به طور مشخص، مقامات این شرکت استدلال می‌کنند که با توجه به تحرکات اخیر طرف ایرانی و احتمال مصادره دارایی‌های شرکت کره‌ای در جلسات آتی، دولت آمریکا ممکن است به یک سرمایه‌گذار کره‌جنوبی اجازه دهد تا از پرداخت جریمه بیشتر به سرمایه‌گذار ایرانی خودداری کند. زیرا کره سعی کرده به نحوی از عواقب محاکمه هفته آینده و احتمال مصادره اموال خود جلوگیری کند.

شایان ذکر است که شرکت ایرانی در سال 2010 در یک حراج بین المللی به همراه شرکت های بزرگی مانند الکترولوکس و مورگان استنلی برنده این حراج بین المللی شد و دوو را در کره جنوبی خریداری کرد اما پس از اعمال تحریم های آمریکا، کره جنوبی گروه سرمایه گذار ایرانی را اخراج کرد. از. رد شد. در پی شکایت سرمایه گذار ایرانی از دولت کره جنوبی در دیوان بین المللی داوری، حکمی به نفع سرمایه گذار ایرانی صادر و کره جنوبی به پرداخت خسارت محکوم شد. البته کره جنوبی به بهانه اینکه آمریکا به دلیل تحریم های ایران اجازه پرداخت این پول را نداده است، از پرداخت این پول خودداری کرده است. بنابراین گام بعدی در مصادره اموال کره ای ها در کشورهای دیگر از طریق دادگاه لندن و پاریس تعیین نتیجه در هفته آینده بود.

با این حال، طرف ایرانی در بیانیه ای اعلام کرد که تا حصول نتیجه به همکاری با نهادهای قضایی بین المللی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *