شوری خاک، آلودگی است – ایسنا

[ad_1]

خاک همراه با اقلیم، مثلث حیات انسان و موجود بر روی زمین را تشکیل می دهد و علاوه بر مقابله با اقلیم و آلودگی های ناشی از آن، نیازی به غفلت از موضوع خاک و آلودگی آن نیست. مدیرکل دفتر حفاظت محیط زیست و مدیریت آب و اراضی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت خاک و نقش آن به عنوان مهد تولید محصولات کشاورزی گفت: پیگیری کنید.

علی مریدی در گفت وگو با ایسنا توضیح مشکل آلودگی زمین وی گفت: آلودگی زمانی رخ می دهد که غلظت هر ماده معدنی یا آلی در محیط بیش از حد باشد. این اتفاق در خاک می افتد که باعث آلودگی خاک می شود.

چه چیزی خاک را آلوده می کند؟

وی در خصوص منشا آلودگی خاک نیز گفت: آلودگی خاک ناشی از منابع مختلفی است. یکی از این منابع آلودگی، ورود فاضلاب تصفیه نشده به خاک است و حوادث، پارگی خطوط لوله نفت و استفاده بیش از حد از سموم یا کودها نیز در ایجاد آلودگی خاک موثر است. یکی از مهمترین عوامل آلودگی خاک، ضایعات و سوء مدیریت است. آلودگی خاک به طور کلی به فعالیت های کشاورزی، صنعتی و شهری تقسیم می شود.

مریدی در خصوص مهمترین منابع آلودگی خاک گفت: مهمترین منابع آلودگی خاک فلزات سنگین و آلودگی نفتی است. شوری خاک نیز یکی از مصادیق آلودگی خاک به دلیل استفاده نادرست و بهره برداری از زمین محسوب می شود. . این آلودگی می تواند تاثیر بسیار منفی بر تولیدات کشاورزی داشته باشد.

خاکی که دود آلوده آن به چشم انسان می رود

وی با تاکید بر تاثیر آلودگی خاک بر سلامت و ایمنی محصولات کشاورزی افزود: خاک پایه بیولوژیکی دارد و محل پرورش محصولات کشاورزی است و اگر خاک منطقه غیر قابل استفاده و آلوده شود می تواند محصولات کشاورزی را آلوده کند. . آلودگی خاک چرخه غذا را مختل می کند و می تواند آب و سایر محیط ها را آلوده کند.

مدیرکل دفتر حفاظت محیط زیست و مدیریت آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست درباره ارتباط آلودگی خاک با فرسایش گفت: آلودگی یا مسمومیت خاک ربطی به فرسایش ندارد و فرسایش خاک ناشی از استفاده بیش از حد یا برخی عوامل طبیعی است. . .

چگونه آلودگی خاک را اندازه گیری و از بین ببریم؟

مریدی درباره سازوکار سنجش آلودگی خاک توضیح داد: استانداردهای مشخصی برای اندازه گیری و سنجش آلودگی خاک تعیین شده است. طبق قانون زمین، حد مجاز آلودگی برای اندازه گیری آلودگی خاک تعریف شده و نمونه خاک آلوده پس از تجزیه و تحلیل با این استانداردها مقایسه می شود و آلودگی خاک اندازه گیری می شود.

مدیرکل دفتر حفاظت محیط زیست و مدیریت آب و خاک با اشاره به راهکارهای پیشگیری از آلودگی خاک تصریح کرد: مدیریت صحیح پسماند و دفن زباله بر اساس اصول مهندسی، تصفیه کامل پساب های شهری و صنعتی، استفاده از سموم و سموم کودهای استاندارد استفاده مناسب و کاربری پایدار زمین می تواند نقش موثری در مبارزه با آلودگی خاک داشته باشد.

قانون حفاظت از خاک، قانونی که ریشه در خاک دارد

مریدی در محل آلودگی خاک در قانون حفاظت از خاک وی بیان کرد: قانون حفاظت از خاک که مشتمل بر 26 بند است در سه بند مهم خود به موضوع آلودگی خاک اشاره کرده است. ماده 18 این قانون مربوط به اعلامیه خود واحدهای صنعتی و خدماتی در مورد آلودگی خاک است. بر اساس این حکم واحدهای صنعتی و خدماتی موظفند آلودگی ناشی از فعالیت خود در خاک را رصد و اندازه گیری کرده و به سازمان گزارش دهند.

وی ادامه داد: بندهای 14 و 16 قانون حفاظت از خاک نیز آلاینده های خاک را ملزم می کند تا آلودگی ایجاد شده در خاک را از بین برده و به حالت عادی برگرداند. بر اساس این مقررات قانونی، آلاینده یا واحد موظف است آلودگی خاک را حذف و به حالت عادی برگرداند. با توجه به اینکه در صورت آلودگی خاک احتمال آلودگی محصولات کشاورزی و از بین رفتن ایمنی و سلامت محصولات کشاورزی وجود دارد، عمده ترین آلودگی خاک در کشور ما مربوط به شوری آن است که سهم زیادی دارد و راه حل آن نیازمند توجه است. . بیشتر است.البته طبق یک قانون خوب حفاظت از خاک، حجم زیادی از آلودگی خاک در کشور ما مشاهده نمی شود، اما میزان فعلی آن در مناطق مختلف متفاوت است.

مریدی در پایان با اشاره به احتمال بازگشت خاک آلوده به حالت طبیعی و سالم، یادآور شد: اصلاح خاک یکی از وظایف آلاینده های خاک است. بازگشت خاک به حالت اولیه با روش های مهندسی، بیولوژیکی و شیمیایی انجام می شود که مدیریت آلودگی خاک را روشن می کند.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *