ضرورت تمرکز بخشی و حمایت از فناوری‌های نوین در صنعت آب

[ad_1]

ایسنا/یزد دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد با اشاره به پیشرفت اندک دانش فنی و تکنولوژیکی کشور در حوزه استراتژیک آب، بر لزوم تمرکز بخشی و حمایت از فناوری‌های نوین در صنعت آب تاکید کرد.

«حسین ملکی‌نژاد» در یکصد و سومین نشست این کانون که با محوریت آشنایی با فناوری‌های نوین صنعت آب در پارک علم ‌و فناوری یزد به‌ صورت مجازی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت توسعه تکنولوژی در صنعت آب، گفت: هرچند در سال‌های اخیر ایران از لحاظ دانش فنی و تکنولوژیک پیشرفت قابل قبولی داشته اما علی‌رغم شرایط بحرانی کشور و احساس نیاز در افزایش بهره‌وری و کاهش هدر رفت آب، در این حوزه پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای حاصل نشده است و هنوزم از روش‌های کهنه و فرسوده استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس محدودیت منابع آب ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از فنون جدید و روش‌های نوین برای بهره‌برداری حداکثری منابع آب، تلاش کنیم.

ملکی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش صنایع در تولید حجم بالای پساب و آلودگی منابع آب‌ و هوا به طرح سؤال پیرامون حمایت این صنایع از پارک و علم فناوری یزد پرداخت.

«فریده کرم زاده» رئیس گروه تحقیق، پژوهش و نوآوری شرکت مدیریت منابع آب ایران به نقش مثبت و اثرگذار پارک‌های علم فناوری در ایجاد اشتغال و نوآوری در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در راستای تصمیم شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت‌های تابعه آن مبنی بر مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری در سال ۱۳۹۹ آیین‌نامه‌ای در راستای مدیریت منابع آب تنظیم شد و کمیته‌ای با نام کمیته راهبردی و تحقیقات فناوری با حضور استادان دانشگاه و اعضای پارک‌های علم و فناوری در راستای کوشش برای دست‌یابی به دانش و فناوری‌های نوین جهانی امور آب تشکیل شد.

کرم‌زاده در پاسخ به سؤالی در رابطه با تعطیلی کمیته امور اجتماعی منابع آب در این نشست مطرح شد، گفت: از آنجایی‌که مباحث اجتماعی آب از اهمیت بالایی برخوردار است با تغییر ساختار سازمانی صورت گرفته در شرکت آب منطقه‌ای این مبحث تحت عنوان معاونت در حوزه‌های آبریز تعریف‌ شده تا بتواند به‌ طور اختصاصی و به نحو بهتری مسایل اجتماعی حوزه آب را پوشش دهد.

«شهرام شکوهی» معاون فن‌آوری و نوآوری پارک علم ‌و فناوری یزد هم با تأکید بر اهمیت مشکلات استان یزد در حوزه آب، اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع حدود هشت سال است که پارک علم و فناوری اقبال نیز به این حوزه ورود کرده و تمهیداتی اندیشیده است تا زمینه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب را فراهم آورد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت در زمینه‌ فعالیت‌های متنوعی از جمله تسویه آب، پلتفرم مدیریت آب و اندازه‌گیری دبی آب فعال هستند.

معاون فن‌آوری و نوآوری پارک علم‌ و فناوری افزود: ایجاد پردیس فناوری آب و محیط‌زیست در راستای تقویت شرکت‌های فعال و همچنین ایجاد یک شهرک پسماند به کمک اداره کل محیط‌زیست استان یزد از دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری یزد است.

شکوهی در توضیح خدمات این مرکز به شرکت‌های نوآور، گفت: مرکز نوآوری و مراکز رشد از هر ایده‌ای حمایت خواهند کرد تا مورد پذیرش قرار گیرد و با ارایه تسهیلات و خدمات با ارزش افزوده بالا و مشاوره و آموزش‌های لازم، رشد این شرکت‌ها را تسهیل می‌کنند و هنگامی‌که شرکت موردپذیرش قرار گرفت از ۴۲ حوزه حمایتی برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن گلایه از عدم‌حمایت دولت از این بخش، بیان کرد: در بخش عرضه و تقاضا نیازمند حمایت دولت هستیم تا با اعمال قوانین در راستای جایگزینی تکنولوژی‌های نوین به‌جای روش‌های پرمصرف تلاش کند.

 «محمدرضا علومی» مدیر فن بازار منطقه استان یزد نیز در این نشست با ارایه‌ توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این مرکز، گفت: فعالیت اصلی این مرکز در زمینه‌ تجاری‌سازی بوده که شامل مواردی از قبیل کمک به معرفی و بازاریابی محصولات شرکت‌ها و مؤسسات، اصلاح و بهبود ساختار سازمانی، اخذ مجوز و کمک به توسعه بازار است.

وی عمده مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین مالی و تدوین ساختار سازمانی دانست و افزود: به این دلیل عمده حمایت‌هایی که از طرف نهادهایی همچون پارک علم و فناوری صورت می‌گیرد می‌بایست در همین راستا باشد.

مدیر فن بازار منطقه استان در بخش پایانی صحبت‌های خود احصاء نیازهای حوزه صنعت و تلاش برای رفع آن به‌وسیله شرکت‌های فن‌آور را از دیگر اهداف این مرکز عنوان کرد.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست نیز ضرورت حمایت صنایع و معادن فعال از فعالیت شرکت‌های نوآور در زمینه‌ی آب، تأکید بر اهمیت تشکیل پردیس آب و محیط‌زیست در استان یزد، ضرورت تمرکز بخشی به فعالیت‌های حوزه آب، لزوم برگزاری ایده شو و رویدادهایی با محوریت فن‌آوری‌های نوین در صنعت آب، ضرورت تفاهم و تعامل هر چه بیشتر پارک علم فناوری با دانشگاه یزد و معرفی این مرکز به دانشجویان و تأکید بر اهمیت تناسب مدیریت مصرف به‌عنوان بهترین گزینه برای حل مشکل آب، بود.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای ورزشی

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *